Eilen pähkittiin tuota meidän perheen kesälomaa. Mun koulu päättyy juhannuspäivänä (sunnuntaina) ja loppukuun teen etätehtävää kastelujärjestelmistä. Heinäkuun eka ja toka viikon aikana kokoan muoto-opillisen kasvion. Kolmannella viikolla suoritan kukka- ja puutarhakaupan työssäoppimisen. viimeisellä viikolla lähdetään pohjoisesta ajelemaan kotia kohti ehkä Ähtärin ja Hämeenlinnan kautta. Elokuun eka viikko menee päntätessä n. 350 kasvin tieteellistä sekä suomalaista nimeä (myös tunnistaminen). Toki myös kerrattava koko vuoden ajan opetetut jutut.Elokuun toisella viikolla mulla on puistopäivystys koululla sekä se on NÄYTTÖVIIKKO, kääk! Seuraavalla viikolla alkaakin koulutuksen toka luokka.
Tuli tässä vaan mieleen että missähän välissä mä siellä pohjoisessa harjoittelen sitä traktorilla peruuttamista peräkärry perässä ja täytyyhän mun harjoitella se peräkärryn laittokin traktoriin. Sapettaa jo tämä kiire ja kauhea työmäärä. Missä on mun LOMA?  Jos mä jättäisin sen kasvion ja etätehtävän teon syksymmälle... Niin no, sitten alkaa taas uudet aiheet, tentit, työssäoppimiset. Rästejäkään ei viittis saada aikaiseksi.
Mä nyt oon tällainen tulevan murehtija, koska jokin suunnitelma on tehtävä, kun on tiukka aikataulukin.

Tämä viikko ollaan koulussa tehty kaikkea kivaa : )
Maanantai oli teoriaa. Tiistaina levitettiin sepeliä marjakuusten alle, kasteltiin istutuksia sekä siistittiin niitä. Keskiviikkona meillä oli kasvinsuojelua eli ruiskuteltiin siellä sun täällä. Tehtiin amppeli-istutuksia asiakkaille, käytiin tutustumassa yhden asiakkaan pihaan, kun se tullaan rakentamaan uudestaan. Eilen saatiin koulusta kompostiin meneviä kukkasia ja osa me sieltä kompostista kaivettiinkin. Mä otin itselleni amppelipetunian (jokin kerrottu lajike), kukkalaatikoihin violettia petuniaa, valkoista lobeliaa ja lilaa siniviuhkaa. Siskolleni annoin isoon istutusruukkuun violetin petunian, kaksi lilaa siniviuhkaa, kolme keltaista miljoonakelloa ja viisi valkoista lobeliaa. Terassille punakukkainen riippapetunia. Tuo satsi ois maksanut kaupassa n.60-70€. Onhan nuo kukkaset kaikki kärsinyt kuivuudesta ja kaikki ovat venyneitä. Kelpaa, kun ilmaiseksi saa (väreilläkään ei ole väliä). Latvoin illalla petuniat, joten ne näyttää kuvassa aika surkealta (vähäkukkaisilta).
80901.jpg
Riippapetunia


80906.jpg
Parvekelaatikko

Tänään meillä oli aamupäivä teoriaa ja iltapäivällä perustettiin nurmikkoa. Kokeilin muutes jyrsintä. Aikas peli on ja kätevä.